In 1932 richtte Gerrit Cornelis Oukes vanuit vestigingsplaats Den Helder de firma op. Hij werd als vervoerder al snel gevraagd het vistransport op zich te nemen. Naast het rijden van vrachten zoals meel voor de bakkerijen, was verse vis al snel een specialiteit.
Vele reders van Texel, Urk en Den Helder werden vaste klant. De firma was trotse bezitter van een B-Ford; een torpedofront vrachtwagen met open bak.
Er kwamen moeilijke jaren, 10 jaar na de oprichting moest het werk op last van de bezetter worden gestaakt, en de Ford moest worden afgestaan.
Na de bevrijding kon er worden doorgestart met een Chevrolet, een dumpwagen van het Amerikaanse leger, toegewezen door de RDW.
Er kon verder worden gebouwd aan de vitaliteit van de onderneming, de aanschaf van een International KB5 volgde, hierna werd de Nederlandse fabrikant Daf, leverancier van de vrachtwagens voor de Firma. (1960)
Na het overlijden van Gerrit Oukes in 1967 op 61 jarige leeftijd, waren schoonzoon Dirk Bijl en zijn zwager Nan Oukes er klaar voor om de zaak over te nemen.
Commissiehandel vanuit de Helderse mijnzaal werd aan de diensten toegevoegd. Dit gaf een nieuwe dimensie aan de zaak, en verdere specialisatie in de visserijsector. Het rijden naar Urk en IJmuiden bleef.
Door de nauwe relaties met de diverse zeevisgroothandels en gunstige aanvoer in die jaren, kon een basis gelegd worden voor de derde generatie.
Sinds 1995 is de zakelijke leiding in handen van Corné Bijl. Transporten op Oost Europa
hebben we gedaan, in de haringhandel en schol met name. Distributiewerk en bloembollentransport, om de dagen dat er geen visaanvoer meer was te compenseren.
Toch blijft voor Corné de verse vis het kloppend hart van de onderneming. Hij is erin groot gebracht en kent het vak vanuit verschillende invalshoeken. Zelf heeft hij ook als boomkorvisser in de begin jaren 90 ervaring opgedaan.